Gratis är inte alltid gott

Det har spöregnat ett par dagar nu, och det har även varit kallt. Det betyder att det är dags för Popaganda vid universitetet. Popaganda är en årligen återkommande gratisfestival som kännetecknas av trötta bokningar, vansinnesköer (är du inte redan galen när du ställer dig i den, blir du det efter en stund) och allmänt dålig stämning.

Jag har försökt gå dit några gånger, det har jag. Men jag har som aldrig lyckats ha kul. De där vännerna som sluddrande övertalade en att man är oumbärlig står inte att finna någonstans, och buskarna är så fulla av spya och urin att man tvingas använda bajamajorna för att inte halka och bryta nacken.

Jag rekommenderar följande:

-Betänk att festivalfenomenet är daterat, både vad det gäller besökare och upplevelse. Åldersgränsen för en festival (utom Stockholms Jazzfestival) är måhända inte benhård, men du bör vara under 25 för att överhuvudtaget komma undan med värdigheten i behåll. Upplevelsen i sig är väldigt 1997, oavsett vilken festival det handlar om. Vill du tillbaka till 1997? Och är du under 25? Isåfall, se nedan och överväg ändå att inte gå. 

-Fundera på om du någonsin haft roligt på Popaganda. Om svaret är, vilket jag misstänker, "Eh, nej"- vidtag säkerhetsåtgärder.

1) Svara inte i telefon. Det är ändå bara Popagandapropagandakompisar och mamma som ringer. Fast mamma kanske kan erbjuda en gratis middag iofs, så håll koll på nummerpresentatören.
2) Gör upp planer. Att sitta hemma och sura är inte en acceptabel plan. Att hyra en dyr dvd är det dock, liksom att gå på restaurang. En dejt med en söt tjej på Söders hjärta är den kanske bästa planen. En sådan dejt torde inte alls vara svår att få till, eftersom söta tjejer bara längtar efter någon som kan erbjuda dem alternativ till Popaganda.

Om du lyckats undvika att gå, känn dig nöjd med dig själv. Dina vänner kommer ringa dagen efter. De kommer ha förlorat sina mobiler så att du inte fått tag i dem när du väl var på plats ändå. De kommer att ha krosskador efter kön. De kommer inte ha fått hångla. Säg åt dem att gratis ibland kan ha en sur eftersmak och påpeka att det speciellt gäller gratisdrinkar på stureplan.

Om du, trots tappra försök att slippa, gått... Bättre lycka nästa år!

Om du är under 25 och ville tillbaka till 1997 så gissar jag att du gick, och banne mig hade riktigt kul också. Men det är inget jag riktigt kan sätta mig in i, så jag restar mitt case.

/A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback